Verkostoituminen, meistä jokainen on verkostoitunut aina jollakin tavalla
Tämän kertainen blogini käsittelee verkostoitumista, jokainen on varmaan uutisvirtaa lukiessaan törmännyt sanaan. Varsinkin yritysmaailmassa verkostoituminen on kuuminta hottia, mutta miten minä verkostoitumisen näen. Verkostoitumisella tarkoitetaan yleensä sosiaalista verkostoitumista eli jokaisen sosiaalista piiriäsi, mihin kuuluu henkilöt, jotka sinä tunnetaan jostakin yhteydestä ja ollaan yhteydessä säännöllisen epäsäännöllisesti. Myös yritysverkostoituminen tai yhteistyökumppanit ovat yksi osa sosiaalista verkostoitumista eli käytännön tasolla esimerkiksi suosittelemme toisiemme palveluita tai tuotteita ja tällä tavoin autamme toisiamme.
Voisi sanoa, että jokainen meistä on verkostoitunut heti siitä lähtien, kun olemme osanneet tunnistaa eri henkilöitä. Verkostot vahvistuvat tai heikkenevät sen mukaan, kuinka paljon olemme yhteyksissä toisiimme. Toisaalta ihmisten kanssa toimiessa osa henkilöistä ovat sellaisia, että vaikka emme olisi nähneet pitkään aikaan tuntuu kuin emme olisi nähneet vasta eilen keskustelun helppouden takia.
Yksi on kaikkien kaveri ja kaikki yhden kavereita
Verkostoituminen on ekstroverteille helpompaa, tiedättehän henkilöt, jotka rakastavat ihmisten kanssa toimimista ja huoneeseen tullessaan valloittaa heti kaikkien sydämet. Tällaisen luonteenpiirteen omaavilla verkostoituminen tulee luonnostaan ja lisättynä vielä hyvällä muistilla on menestys taattua.
Olen tavannut kuvaamiani henkilöitä muutamaan otteeseen ja täytyy myöntää, että heidän taitonsa sosiaalisessa tilanteessa on mitä verrattomia. Heillä on taito myös luoda tilanteen ilmapiiri sellaiseksi missä myös muutkin viihtyvät. Olen myös miettinyt kuinka paljon tällaista taitoa voi opiskella ja kuinka paljon siitä tulee luonteen piirteistä. Näissä täytyy muistaa myös vanha viisaus, että harjoitus tekee mestarin eli, otamme vaikutteita kasvaessa esimerkiksi kaveripiireistä.
Tällaisessa kaveripiirissä kasvaminen tarkoittaa huomaamattomasti, mutta varmasti myös oppimista piirin tavoille mikä on myös ymmärtääkseni luonnollista. Olette varmaan lukeneet sosiaalisen piirin paineesta, mutta sosiaalinen piiri lapsuudessa sekä nuoruudessa antaa myös eväitä tulevaisuuteen. Toisin sanoen opimme kasvaessa toistemme seurasta.
Kaveripiirillä on siis suuri vaikutus meihin vielä aikuisiälle asti. Yleisesti puhutaan, että kaveripiiri tekee kaltaisekseen niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Saamme kavereita yleensä harrastuksista ja saatamme jopa valita omia opiskeltavia aloja kavereiden valintojen takia. Näin ollen opiskelupaikan valinta ohjaa myös sosiaalista verkostoitumista tuleviin kollegoihin.
Entäs jos olet erakkomunkki?
Entä jos nautit itse yksintyöskentelemisestä ja muilta saatu huomio sekä ylistys ovat vaivaannuttavia? Yrittäjänä verkostoituminen ei ole välttämättömyys, sillä mikäli olet tarpeeksi hyvä työssäsi, saat kyllä nimeäsi esille, toisaalta ei siitä ole haittaakaan. Olen kokenut verkostoitumisen itselle haasteena, sillä mikäs sen mukavampaa on keskustella ihmisten kanssa.
Olen nimittäin itse lähempänä erakkomunkkia, kuin sosiaalisten tilanteiden kultakalaa. Olen ottanutkin asian enemmän sen kannalta, että opettelen asian, jotta tilanteet eivät olisi niin jännittäviä. Eli harjoittelulla saadaan myös heikkoudet tai paremmin sanotusti kehitystä vaativat osa-alueet paremmaksi. Koen, että yrittäjänä täytyy välillä osata esiintyä julkisesti ja osata tehdä se vielä luontevasti.
Verkostoituminenhan on loppuen lopuksi vain sosiaalista käyttäytymistä, jos osaat käyttäytyä sosiaalisesti korrektisti, niin se on helpompaa. Itselle antoisimmat verkostoitumistapahtumat ovat, että tapaan ihmisiä ja kuulen heidän tarinoitaan. Varsinkin tarinat yrittäjyydestä toimialasta riippumatta ovat mielenkiintoisia, riippumatta siitä onko kaikki menneet aivan nappiin.
Ihmiset ja heidän luonteensa
Yritysverkostoituminen on siis ihmisiin tutustumista ja tutuksi tekemistä puolin ja toisin. Aikaisemmassa kappaleessa kerroin, että korrektisti käyttäytyen annat paremman kuvan itsestäsi, mutta verkoston tehokkaaseen käyttöön vaaditaan muutakin kuin hyvää käytöstä. Yksi sellainen on aikaan saaminen, tehokkuus tai toimeenpaneminen sekä epäitsekkyys.
Tällä tarkoitan luonteenpiirrettä ihmisessä tai luonnehdintaa, että ihminen saa aikaan jotakin. Tällaiset henkilöt omaavat myös yleensä erinomaisia tarinoita, sillä olette myös kuulleet sanonnan ”tekevälle sattuu” ja mikäli olet tehnyt paljon, on myös sattunut paljon. Tässä luonnehdinnassa täytyy piirtää veteen viiva ja muistaa, että asioiden aloittaminen loppuun saattamatta taas ei ole hyvä ominaisuus. Vaikuttaako tähän sitten kotikasvatus, että jos aloitetaan jotakin, se tehdään loppuun tehden se niin hyvin, kuin osaa.
Eli eri asia on aloittaa sopiva määrä asioita saattaen ne loppuun kuin olla tuhannen ja lisäksi vielä yhden asian henkilö. Tätä asiaa puntaroidessa ja tällaisia ihmisiä seuratessa olen tullut siihen johtopäätökseen, että aika on rajoittava tekijä. Aika on pitkälle meille kaikille vakio, samoin se mihin me ihmisenä pystymme. Otetaan esimerkki, jos sinulla on työ tai työt mitkä vaativat vaikka kirjoittamista niin kirjoittamisen nopeudelle on olemassa tietty maksimaalinen nopeus, johon ihmisen keho pystyy. Tähän, jos otetaan ajattelun vaatima aika sekä esimerkiksi perhe-elämän vaatima aika, on aikataulullinen ahtaus melko lailla todennäköistä.
Entä sitten se epäitsekkyys tai oikeastaan miten itsekkyys vaikuttaa? Maailman menoa katsellessa ja vaikka uutisia korona rokotteista lukiessa tulee mieleen, että olemmepa me itsekkäitä. Sama ajatusmaailma on myös monta kertaa verkostoitumisessa näkyvillä eli pyritään saamaan hyöty muista ja unohdetaan antaa takaisin. Eli tässä tapauksessa koen, että itsestä on parempi antaa hyvä mielikuva, kuin yrittää saada nopeita voittoja. Isosta maailmasta miettii vaikka yhtä koronarokote valmistajaa ja sen nopeiden voittojen tavoittelua.
Olenko luotettava?
Arvostan siis ihmisissä aikaan saamista, mikä tulee myös rehellisyyden sekä luotettavuuden kanssa samassa paketissa unohtamatta epäitsekästä toimintaa. Verkostoituessa väistämättä törmää henkilöihin, joiden konkreettinen aikaansaaminen on toteuttamista vaille valmista eli lupaillaan asioita, joita ei kuitenkaan toteuteta. Aikaisemmin mainitsin juuri tuhannen ja yhden asian henkilöistä, joiden kohdalle sattuu monta kertaa tyhjät lupaukset.
Olen myös miettinyt, että onko kuuntelutaidolla jotakin tekemistä aikaansaamisen kanssa sillä monta kertaa kuuntelutaitoiset saavat aikaan enemmän. Henkilöt, jotka ovat osoittautuneet rehelliseksi sekä luotettavaksi omaavat monta kertaa myös kuuntelun taidon. Tuleeko tässä sellainen ilmiö, että kun kuuntelet ihmisiä, osaat myös hahmottaa mitä hän tarvitsee ja milloin.
Täytyy muistaa, että aina tulee tilanteita, jolloin unohtaa, aikataulut muuttuivat tai yksinkertaisesti ei vain ole pystynyt. Näissä tapauksissa rehellisyys on arvostettua, sillä olemme kaikki ihmisiä ja meillä ei välttämättä ole kaikkia naruja käsissämme. Kuitenkin, jos jatkuvasti unohtaa lunastaa lupauksiaan johtaa se epäluotettavan henkilön kuvan antamiseen, mikä väistämättä johtaa myös yrityskuvan heikkenemiseen. Loppuen lopuksi olemme edustamamme yritysten kasvot yrityksen koosta riippumatta.
Sanonnat ovat muuten muistisääntöjä suurille aihekokonaisuuksille. Tähän voisi sopia sanonta, että älä lupaa ellet pysty pitämään lupausta. Miettien sanonnan kokonaisvaikusta ja lisäten siihen aika minkä myötä tulee toistot, kasvaa sanonnan arvo suureksi. Itse olen pyrkinyt nojaamaan tähän, sillä lupausten pitämättömyys on aiheuttanut itselle harmitusta ja jopa unettomia öitä.
Ole esimerkki
Lopuksi verkostoituminen on omasta mielestä mukavaa ja melkein pakollista yritysmaailmassa varsinkin pienten parissa. Kuitenkin verkostoitumisen pitäisi perustua yhteistyöhön eli molempien hyötymiseen. Nyt en kuitenkaan puhu yritysten välisestä kaupasta, sillä silloin siihen olemassa tarpeet minkä pohjalta kauppaa tehdään vaan enemmän toistemme auttamisesta. Tällä tarkoitan sitä, että suosittelemme toistemme palveluita esimerkiksi tilanteessa missä asiakkaalla on autossa ongelmia, suosittelen luotettavaa auton korjaajaa.
Esimerkkinä toimiminen tarkoittaa tässä tapauksessa, että autan yrittäjä kollegaa, jotta hän saisi uuden tai palaavan asiakkaan. Eli tässä tulee kysymykseen, että täytyy olla luotettava sillä epäluotettavuus käy pitkälle oman luotettavuuden päälle myös. Tässä tulee edellä mainitun luotettavuuden, rehellisyyden lisäksi oman yrityksen arvoissa mainittu asiakaspalvelu sekä asiantuntijuus eli kuten itse suosittelen luotettavaa henkilöä, on minun itse oltava luotettava myös.
Asiat ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia verkostoitumisen kannalta, eli autetaan kaveria aina, kun mahdollista. Aika harvassa on ne yrittäjät, joilla on asiakkaita aivan liikaa ja eivät tarvitsisi apua asiakashankintaan. Apu voi muuten olla myös ihan olemista korvana ja kuunnella huolet sekä murheet. Tämä voi olla monta kertaa pitkässä juoksussa tärkeämpää kuin uudet asiakkaat, sillä elämässä on paljon muutakin kuin työ.
Teppo Holopainen
Fysioterapeutti, työfysioterapeutti, insinööri, fysioterapeuttiyrittäjä