Usein kysytyt kysymykset
Slider

Kärsin kantapääkivusta, jonka syytä ei ole onnistuttu selvittämään. Olisiko teillä antaa hyviä itsehoito-ohjeita, jolla kivun saisi hallintaan?

  • Kantapääkipu voi johtua monesta eri syystä, jonka takia emme pysty suoraan kertomaan, mikä olisi paras harjoite omatoimiseen kuntoutumiseen. Yleispätevä ohjeena voisimme suositella pohkeen venyttelyä, koska kantapään kalvorakenne on yhteydessä pohkeeseen akillesjänteen kautta. Suosittelisimme kuitenkin käymään vastaanotolla, jotta voisimme määrittää ongelman syyn ja siihen sopivan ratkaisun. Esimerkiksi puolen tunnin aika riittää varsin hyvin, minkä aikana selvitetään, minkälaisia apukeinoja olet jo kokeillut, onko jalkaa tai nilkkaa kuvattu, ja minkälaisia harjoitteita olet tähän asti tehnyt.

Miten jumpata bursiittia lonkkaa?

  • Lonkan bursiittia eli tulehdusta lonkan limapussissa neuvomme hoitamaan yleensä lonkan alueen lihasten venyttelyllä, eli venyttely taka- ja etureisille, lonkan koukistajille sekä syville pakaralihaksille. Mikäli venyttely omien ohjeiden avulla ei toimi, voidaan tilannetta katsoa tarkemmin vastaanotolla.

Onko tennispallo hyvä väline kipeytyneen jalkaterän hierontaan?

  • Tennispallo on hyvä apuväline jalkaterän ja jalkapohjan omatoimiseen hierontaan. Lisäapuna toimii myös pohkeiden venyttely. Mikäli jalkaterä ja jalkapohja tuntuvat kipeytyvän jatkuvasti, kannattaa kiinnittää huomiota kenkiin, niiden istuvuuteen ja ergonomiaan.

Miksi leukaperiä ja niska-hartiaseutua kiristää liikkumisesta ja venyttelystä huolimatta?

  • Niska-hartiaseutua voi rasittaa olkapäiden huonosta asennosta johtuva jatkuva venytys. Monta kertaa hartiaseudun jännitys lakkaa vähitellen korjaamalla ryhtiä paremmaksi esimerkiksi fysioterapeutin määräämien liikkeiden avulla. Hartiaseudun jumppa eri muodoissaan tarjoaa usein helpotusta staattisista työasennoista johtuviin kiristyksiin ja jumeihin.Vastaanotollamme voisimme selvittää tilanteet, joissa leukaperiin kohdistuu rasitusta ja löytää jähmeyden syy sitä kautta.

Teettekö ergonomisia kengänpohjallisia?

  • Valitettavasti meillä ei ole laitteistoa pohjallisten tekoon.

Niskani ja hartiani ovat kipeät, jota pahentaa aika ajoin työpaikan avoimesta ikkunasta käyvä veto. Mitä suosittelisitte avuksi?

  • Työskentelyasentosi saattavat lisätä hartiavaivoja; olet paljon jännittyneissä asennoissa. Ensiapuna suosittelisin muutaman minuutin mittaista hartiaseudun jumppaa useamman kerran päivässä. Mikäli mahdollista, työterveyshuollon kautta voi kutsua työfysioterapeutin arvioimaan työskentelyasentoja. Kannattaa myös harkita vakavasti korvausilmaratkaisua jollakin muulla tavalla kuin ikkunaa auki pitämällä.

Seisaaltaan työskennellessäni vasempaa nilkkaa särkee. Levossa kipuja ei ole. Ensiapuna olen kokeillut venyttelyä ja jääsalvaa, mutta kumpikaan ei ole auttanut vaivaan.

  • Mikäli kengät ovat tukevat ja työskentelyyn sopivat, niin nilkkakipuun voisi kokeilla kotikonstina vaikka tyynyn päällä tasapainoilua. Tällöin nilkan lihakset vahvistuvat. Myös tähän vaivaan suosittelemme fysioterapiakäyntiä, jossa voimme katsoa tarkemmin työskentelyn oikeanlaisen asennon sekä lisäharjoituksia vaivan parantamiseksi.

Miksi pohkeet ovat aina vähän jumissa? Vaikuttavatko jumissa olevat pohkeet muualle vartaloon?

  • Jumiutuneet pohkeet voivat olla peräisin esimerkiksi työasennosta/-tavasta, joka vaatii runsaasti paikallaan seisomista. Jumeja voi helpottaa vaikka varpailleen nousulla kesken työpäivän, sekä päivittäisellä venyttelyllä joko työpaikalla tai kotona. Kireät pohkeet vaikuttavat esimerkiksi kävelyyn ja sen rentouteen. Erittäin kireät pohkeet, joiden vuoksi kantapäät eivät pääse laskeutumaan lattiaan luonnollisesti, vaikuttavatkin jo sitten muualle vartaloon. Tilannetta saattaa yrittää huomaamattaan korjata muuttamalla muun vartalon asentoa, joka johtaa epäluonnolliseen asentoon ja kiputiloihin.

 

Jäikö vielä kysyttävää tai olisiko fysioterapiakäynti paikallaa?
Ota yhteyttä, kysy lisää ja varaa aika:

Fysioterapeutti (AMK) Teppo Holopainen
puh. 013 871 790 / 050 355 4776
e-mail: teppo@reijolaft.fi

fiFinnish
fiFinnish